Pages

Selasa, 3 Mac 2009

Bagaimana berpindah dari Insurans ke Takaful

Minggu lepas, saya agak kelam kabut dengan masalah untuk "renew roadtax" kereta. Cukai jalan tersebut dijadualkan tamat pada 27 Februari 2009. Kali ini, alhamdulillah saya berjaya menukarkan insuran kenderaan dari MNI insurance ke Ikhlas Motor Takaful. Tentu ramai daripada pemunya kenderaan tidak mengetahui akan hal ini. Ramai percaya kononnya, apabila pada mulanya bermula dengan insurans, tak mungkin boleh bertukar kepada takaful. Ramai juga yang percaya bahawa, jika bertukar dari insuran ke takaful, nilai ringgit yang perlu dibayar terlalu mahal. Sesetengah ejen insuran pula bersikap, seolah-olah tidak menggalakkan kita untuk bertukar.

Alhamdulillah, saya bukan sahaja berjaya bertukar kepada takaful, saya juga berjaya memindahkan "NCD on renewal" ke "takaful baru" saya. Jadi, bayarannya juga lebih murah dari bayaran insuran tahun lepas. Apa yang diperlukan ialah "cover note" insuran terkini. Kemudian, berdasarkan maklumat yang terdapat pada "cover note" tersebut, borang online takaful boleh di isi melalui laman web syarikat takaful seperti takaful ikhlas dan etiqa takaful.

Saya memohon bantuan seorang kawan untuk proses perbaharuan takaful/insuran dan roadtax tersebut. Katanya, dia menggunakan servis online yang ditawarkan oleh MyEG. Prosesnya, Memang mudah. Walaupun Geran Kereta masih berada di bank, ianya boleh diperbaharui melalui cara "online" ini.

Borang diisi pada 26 Februari 2009, hari Khamis. Saya terlewat, sepatutnya saya uruskannya lebih awal kerana tak mungkin , walaupun dengan pos ekspress, "roadtax baru" akan sampai ke tangan saya pada hari Jumaat keesokan harinya. Saya menjangka bahawa saya hanya akan terima "roadtax" tersebut seawal-awalnya, hari Isnin. Alhamdulillah, jangkaan saya meleset, pada hari Sabtu satu panggilan dari MyEG diterima. Petangnya, "Roadtax" dihantar seperti yang dijanjikan. Memang bagus perkhidmatan ini, cubalah.





Tiada ulasan: