Pages

Ahad, 7 Jun 2009

Merancang perjalanan dengan Google Maps


Kebelakangan ini, terdapat banyak undangan majlis ke tempat-tempat yang belum pernah saya pergi. Semalam, saya menghadiri majlis jamuan aqiqah seorang sahabat di Bukit Subang. Itulah pertama kali saya ke sana. Petang itu, saya menggunakan Google Maps [Malaysia] untuk mencari lokasi rumah tersebut dan jalan untuk ke sana. Alhamdulillah, kebetulan saya sudah biasa melalui Lebuhraya Guthrie, perjalanan ke Bukit Subang dari Puchong menjadi lebih mudah. Saya tiba di lokasi majlis seolah-olah saya sudah berkali-kali ke sana.

Sebelum ini, yang saya tahu, Google Maps memudahkan carian lokasi melalui peta. Sebenarnya, ia berguna lebih dari itu. Antaranya ialah, mendapatkan tunjukarah [Get Directions] dari satu tempat ke satu tempat yang lain. Antum [anda semua] boleh mendapatkan cadangan laluan dari satu tempat ke satu tempat yang lain melaluinya. Ia termasuk teks tunjukarah dan peta berserta laluan yang ditelah ditanda seperti di bawah. Ia memang bermanfaat, cubalah sekarang! Klik sini untuk maklumat ringkas tentang google maps di youtube [Bahasa Inggeris].




Tiada ulasan: