Pages

Isnin, 3 Ogos 2015

Cara Membantu Simati Secara Sunnah: Isteri Memohon Keampunan Buat Suaminya

Cara Membantu Simati Secara Sunnah
No. 8 - Isteri memohon keampunan buat suaminya simati

Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam pernah mengajar seorang isteri, yang baru kematian suaminya yang tercinta, satu doa. Antara yang dipinta dalam doa tersebut ialah memohon agar Allah mengampunkan suaminya.

عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ، قَالَتْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏"‏ إِذَا حَضَرْتُمُ الْمَرِيضَ أَوِ الْمَيِّتَ فَقُولُوا خَيْرًا فَإِنَّ الْمَلاَئِكَةَ يُؤَمِّنُونَ عَلَى مَا تَقُولُونَ ‏"‏ ‏.‏ قَالَتْ فَلَمَّا مَاتَ أَبُو سَلَمَةَ أَتَيْتُ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ أَبَا سَلَمَةَ قَدْ مَاتَ قَالَ ‏"‏ قُولِي اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي وَلَهُ وَأَعْقِبْنِي مِنْهُ عُقْبَى حَسَنَةً ‏"‏ ‏.‏ قَالَتْ فَقُلْتُ فَأَعْقَبَنِي اللَّهُ مَنْ هُوَ خَيْرٌ لِي مِنْهُ مُحَمَّدًا صلى الله عليه وسلم ‏.

Dari Ummi Salamah, dia telah berkata, Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam telah bersabda, “Apabila kalian menziarahi orang sakit atau orang mati, maka kalian ucapkanlah perkara kebaikan, kerana sesungguhnya malaikat-malaikat mengaminkan atas apa yang kalian ucapkan”. Ummi Salamah menyambung lagi, ketika meninggalnya Abu Salamah, aku telah bertemu Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam, lalu aku berkata, “Ya Rasulullah! Sesungguhnya Abu Salamah telah meninggal dunia. Baginda berkata, “Ucapkanlah Allahumma aghfir li wa lahu wa a’qibni minhu ‘uqba hasanah (Ya Allah! Ampunilah aku dan dia dan gantikanlah aku darinya dengan gantian yang baik)”. Ummu Salamah menyambung lagi, “Lalu aku ucapkannya, lalu Allah gantikan aku dengan seorang yang lebih baik untukku darinya iaitu Muhammad sallallahu ‘alaihi wa sallam. (Sahih Muslim, 919)




Tiada ulasan: