Pages

Rabu, 29 Oktober 2014

Q&A: Adakah memakai stokin semasa solat merupakan sebahagian dari sunnah Nabi sallallahu 'alaihi wa sallam?

Soalan:

Assakamualaikum ustaz. nak tanya memakai stokin semasa solat adakah sebahagian dr sunah nabi. Sy ade perhatikan di beberapa masjid besar di Malaysia beberapa kakitangan masjid termasuk imam, bilal yg duduk di saf depan memakai stokin hitam semasa sembahyang berjemaah. Ataupun itu pakaian rasmi kakitangan masjid.
Dari: Seorang Jemaah Surau La Cottage

...

Jawapan:

Wa’alaykum As-salam wa rahmat Allah wa barokaatuh,
Wallahu A’lam.

Setakat pengetahuan saya, saya belum jumpa anjuran dari Quran dan Sunnah yang menggalakkan kita memakai stokin untuk solat. Yang pernah dijumpai adalah riwayat-riwayat berkaitan keringanan untuk tidak membasuh kaki ketika berwudhu dalam keadaan memakai stokin yang bersih. Saya sertakan beberapa riwayat berkaitan dengannya di sini in sya Allah.

Riwayat Pertama: 

عَنِ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ، قَالَ تَوَضَّأَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم وَمَسَحَ عَلَى الْجَوْرَبَيْنِ وَالنَّعْلَيْنِ
Dari Mughirah bin Syu'bah, beliau telah berkata Nabi sallallahu 'alaihi wasallam telah berwudhu dan baginda telah mengusap kedua stokinnya dan kedua sandalnya. (Sunan Tirmidzi, 99; hadis dinilai hasan sahih oleh Imam At-TIrmidzi serta dinilai sahih oleh SyaikhAl-Albani)

Riwayat Kedua, dari Umar dan Abdullah bin ‘Abbas:

مسحَ على الجوربينِ عليٌّ بنُ أبي طالبٍ وابنُ مسعودٍ والبراءُ ابنُ عازبٍ وأنسٌ بنُ مالكٍ وأبو أمامةَ وسهلٌ بنُ سعدٍ وعمروُ بنُ حُريثٍ وروي ذلك عن عمرَ بنِ الخطابِ وابنِ عباسٍ

‘Ali bin Abi Talib, Ibn Mas’ud, Al-Barra’ bin ‘Azib, Anas bin Malik, Abu Umaamah, Sahal bin Sa’d dan ‘Amr bin Harith telah mengusap kedua stokin. (Sunan Abi Daud,159; dinilai sahih oleh Syaikh Al-Albani)

Perkara ini boleh dirujuk dalam kitab-kitab muktabar seperti Naylul Authar, Fiqh As-Sunnah, ‘Aun Al-Ma’bud dan kitab-kitab fiqh lainnya. Terdapat juga beberapa tulisan dan video menarik tentangnya di internet antaranya:

1. Bagaimanakah berwudhu tanpa menanggalkan kasut?
2. Berwudhu dengan menyapu di atas kasut atau stokin
3. Demo menyapu di atas khuf - Ust Johari
4. Sapu di atas khuf - Dr MAZA

Berkenaan, adakah ianya pakaian rasmi petugas masjid? Pada pendapat saya, kemungkinan juga. 
Wallahu a’lam.

Tiada ulasan: