Pages

Selasa, 20 Januari 2009

Kitab Al-Mufassal Fi Ahkam al-Mar-ah

---------------------------------------------------------------
المفصل في أحكام المرأة و البيت المسلم في الشريعة الإسلامية للدكتور عبد الكريم زيدان
-------------------------------------------------------------


Bismillah ...

Kitab ini adalah karya Dr Abdul Karim Zaidan hafizahullah. Selain dari kitab berjilid ini, beliau juga menulis beberapa lagi buku lain dalam bidang fiqh, antaranya:
  1. Al-Wajiz fi Usul al-Fiqh [الوجيز في أصول الفقه] - kitab ni menjadi salah satu rujukan penting pelajar fiqh dan usul fiqh. *teringat masa meniaga kat UIA dulu, ramai student cari kitab ni.
  2. Al-Madkhal li Dirasah al-Syari'ah [المذخل لدراسة الشريعة]
Hasil-hasil tulisan beliau mengambarkan tahap keilmuan beliau dalam bidang usul fiqh.

Kitab Al-Mufassal fi Ahkam al-Mar'ah telah diterjemah ke bahasa indonesia dengan tajuk Ensiklopedi Fiqh Wanita. Dari tajuk kitab, boleh diandaikan isi kandungan kitab ini dari segi keluasan perbahasan fiqhnya merangkumi hampir semua hukum berkaitan peribadi wanita islam dan keluarga islam. Dalam muqaddimah kitab ini, beliau mengulas isu wanita secara ringkas dan merumuskan bahawa semua permasalahan berkaitan wanita telah pun diterangkan penawarnya oleh pencipta manusia melalui Quran dan Sunnah. Melalui kitab ini, beliau cuba susunkan hukum-hukum dari Quran dan Sunnah beserta tarjih pendapat-pendapat ulama bagi memudahkan kaum wanita [dan lelaki] dan ahli keluarga mereka memahami dan mempraktik penawar yang telah ada dari Quran dan Sunnah.

Jika dibandingkan antara kitab ini dan kitab Fiqhul Islam wa Adillatuhu, menurut syeikh saya, kitab ini menghimpunkan juga beberapa pendapat ulama beserta dengan trjih dari penulisnya sedangkan kitab Fiqhul Islam wa Adillatuhu, penulisnya hanya menghimpunkan pendapat ulama tanpa mentarjihkannya.

Kebetulan, harini saya terjumpa kitab ni. Bagi sesiapa yang ingin download sila ke link ini:
http://www.archive.org/details/mfslam_579

Sayangnya, orang yang upload kitab ni, tidak menulis keyword yang sesuai bagi memudahkan orang lain mencarinya. Kalau antum cari sendiri dalam Internet Archive ni, rasanya takkan jumpa. Hari ini, saya masukkan tajuk buku dan nama penulis dalam ruangan reviews. Mudah-mudahan ia akan memudahkan pencarian buku ini.





Tiada ulasan: