Pages

Khamis, 22 Oktober 2009

Twitter sebagai alat untuk pengumuman



Sudah agak lama, saya menangguhkan hasrat untuk menulis tentang twitter. Saya pernah memberitahu seorang kenalan yang saya inshaAllah akan menulis sedikit tentangnya. Telah agak ramai individu-individu yang saya kenali menggunakan twitter. Jadi, saya rasa perlu dikongsikan di sini beberapa perkara yang mungkin sebahagian dari antum belum tahu tentang nya. Jadi untuk tulisan kali ini, saya mulakan dengan tajuk Twitter sebagai alat untuk pengumuman.

Sesetengah kenalan saya, menggunakan emel dan YM, untuk memberitahu kenalannya bahawa dia baru sahaja menulis entri baru diblognya. Maka, selalunya ketika saya log in meebo, akan sampai pengumuman tentang tulisan baru di blognya.

Sebahagian lain yang saya kenali, menggunakan twitter untuk memberitahu, beliau akan berada di sekian tempat, pada tarikh sekian, untuk tujuan sekian. Ada juga yang mengiklankan bahawa blog atau webnya akan dikemaskini dan tidak boleh dilawati untuk tempoh sekian.

Di sini, saya ingin cadangkan pengguna twitter dan YM untuk tujuan pengumuman perkara berikut.

Ramai pengguna twitter yang mahir, menggunakan twitter untuk mengumumkan tulisan terbaru diblog mereka. Bagi saya, cara ini akan memberi manfaat dari segi meluasnya sebaran pengumuman tersebut hinggakan ia boleh sampai kepada mereka yang tidak dikenali oleh sipembuat pengumuman. Bagaimana ia berlaku? Jawabnya ialah melalui RT atau retweet. Bagi pembaca pengumuman yang rasa tertarik dengan iklan tersebut, ada kemungkinan yang dia akan RT iklan tersebut. Maknanya, iklan tersebut, tidak sekadar sampai kepadanya, ia juga akan tersebar kepada kenalan-kenalannya. Dan dengan cara ini, mesej akan tersebar lebih meluas.




 







Tiada ulasan: