Pages

Khamis, 12 Mac 2009

Mari kita cuba: wiki


Mungkin ada antara kita yang belum mengenali wiki. Saya sudah mencubanya dan merasakan bahawa antum juga patut mencubanya. Wiki membenarkan penulisan secara beramai-ramai. Contohnya, Wikipedia, sesiapa sahaja boleh mendaftar dan berkongsi maklumat dengan menulis atau menyunting apa-apa sahaja yang ingin ditulis.

Wiki juga telah digunakan oleh bisnes-bisnes entiti, individu-individu, projek-projek, institusi-institusi pendidikan dan lain-lain lagi.

Bagi bisnes entiti, wiki diwujudkan untuk staf berkongsi maklumat berkaitan kerja-kerja mereka. Ada juga yang menulis garis panduan atau manual sesuatu produk dengan menggunakan wiki. Selain itu, ada juga yang mewujudkan wiki agar pengguna menulis tentang produk mereka.

Individu-individu pula ada menggunakan wiki sebagai nota peribadi. Selalunya ia adalah maklumat yang tidak mahu dikongsi dengan orang lain.

Dikalangan pihak-pihak atau organisasi tertentu ada juga yang mengunakan wiki untuk dokumentasi projek.

Institusi-institusi pendidikan pula memberi ruang kepada pelajar-pelajar untuk bekerja sama menyumbang maklumat berguna dan menjadikannya satu sumber maklumat dalam proses pengajian.

Jadi, apa kata antum juga mencubanya. Jika antum sekarang ini, adalah pelajar "online", antum memang patut mencubanya bersama rakan sekelas antum. Antara laman wiki yang boleh kita gunakan secara percuma ialah Google Site. Di bawah ini adalah "slide" cara-cara menggunakan google site.




Sumber:http://sites.google.com/site/web20wednesdaychallenge/week-5

Tiada ulasan: