Pages

Khamis, 5 Ogos 2010

We Search For You





Sudah lebih setahun poster "biar kami tolong carikan…" di atas saya lukiskan. Asalnya saya letakkan poster ini di blog Azzahaby. Kini ia telah diletakkan di laman "We Search For You".  


We Search For You adalah satu servis yang diwujudkan untuk membantu para penyelidik untuk mendapatkan bahan rujukan untuk kajian mereka. Servis ini mula ditawarkan setelah kami dapati terdapat pengkaji-pengkaji yang menghadapai masalah untuk mendapatkan bahan rujukan kerana beberapa halangan antaranya, kurangnya kemahiran "mencari maklumat", faktor geografi dan faktor masa.  Masalah ini menyebabkan kelewatan yang tidak perlu. 

Ada sesetengah pengkaji di kalangan pelajar sarjana mengambil masa yang lama untuk menyiapkan "proposal" untuk tesis mereka hanya kerana tidak sempat ke perpustakaan untuk mencari bahan rujukan. Dengan sebab ini, diharapkan agar servis ini dapat membantu menjimatkan masa pengkaji dengan membantu mereka mencari bahan rujukan dengan upah yang berpatutan. Buat masa ini, servis ini hanya ditawarkan untuk pengkaji-pengkaji dalam bidang Pengajian Islam sahaja.

Servis ini sebenarnya muncul untuk membantu para pelajar yang memerlukan bantuan kewangan dimana, pengkaji-pengkaji yang memerlukan servis ini akan mengupah pelajar tersebut untuk mencarikan bahan rujukan yang diperlukan di perpustakaan. Tugas yang dijalankan sebenarnya  sama seperti tugas seorang "Pembantu Penyelidik" yang ada di universiti-universiti. Mungkin tidak salah jika namakannya sebagai "Pembantu Penyelidik Upahan" atau "Pembantu Penyelidik Peribadi". Servis ini juga cuba memperkenalkan servis "Information Brokering" di Malaysia.
Sehingga kini, We Search For You telah membantu beberapa orang pengkaji dalam bidang pengajian Islam dan telah mendapat sokongan dari kawan-kawan terdekat walaupun tanpa promosi yang sungguh-sungguh. 
Kami akan cuba dapatkan akses ke lebih banyak perpustakaan-perpustakaan universiti  tempatan serta universiti-universiti  di timur tengah untuk rujukan subjek pengajian Islam. Selain itu, kami juga berhasrat untuk menawarkan juga servis ini untuk pengkaji-pengkaji dalam bidang lain seperti, ekonomi, ekonomi Islam, undang-undang, dan sebagainya suatu hari nanti. InshaAllah.

Tiada ulasan: