Isnin, 3 Oktober 2011

Aku tidak bersalaman dengan kaum wanita





Ikutilah Nabi Sallallahu 'Alaihi wa Sallam, baginda tidak bersalaman dengan kaum wanita yang bukan mahram baginda:
  • Dari Umaymah binti Roqiqoh, beliau berkata: aku telah menemui Nabi Sallallahu 'Alaihi wa Sallam [bersama sekumpulan] wanita Ansar untuk berbai'ah dengan baginda. Kami berkata, Wahai Rasulullah kami berbai'ah denganmu untuk tidak mensyirikkan Allah dengan sesuatu, tidak mencuri, tidak berzina, tidak menuduh(fitnah) dengan tuduhan palsu dan tidak mengengkarimu dalam perkara kebaikan. Baginda berkata, dalam perkara yang kamu mampu dan berdaya melakukannya. Mereka menjawab, Allah dan rasulNya lebih mengasihi kami dari diri kami, Marilah, kami ingin berbai'ah dengan mu wahai rasulullah. Lalu rasulullah Sallallahu 'Alaihi wa Sallam menjawab, sesungguhnya aku tidak bersalaman dengan kaum wanita, sesungguhnya kata-kataku untuk seratus orang wanita seumpama kata-kataku untuk seorang wanita. (Hadis riwayat An-Nasa'ie)
  • Dan Aisyah telah berkata, “Demi Allah, tangan [baginda] tak pernah menyentuh tangan [mana-mana] perempuan pun ketika berbai'ah dan mereka tidak berbai'ah melainkan dengan kata-katanya, “Aku telah bai'ahkan kamu dengan perkara-perkara tersebut””. (Hadis riwayat Bukhori)
  • Kata rasulullah Sallallahu 'Alaihi wa Sallam, "Jika kepala seseorang dari kamu dicucuk dengan jarum besi, [itu] lebih baik baginya dari dia menyentuh wanita yang tidak halal untuknya" (Hadis riwayat At-Thobroni dan disahihkan oleh Al-Albani dalam Silsilahnya)


Catat Ulasan