Isnin, 27 Oktober 2014

Malaikat juga redha dengan penuntut ilmu


طَالِبِ الْعِلْمِ
penuntut ilmu
...
Saya telah bertemu dengan sekumpulan manusia yang gigih menuntut ilmu bahasa Arab dan ilmu Al-Quran. Di kelas-kelas mereka, mereka tidak duduk jauh dari guru yang mengajar. Di hadapan mereka ada pen dan buku untuk mencatat nota penting dari guru-guru mereka. Moga Allah beri ganjaran syurga kepada mereka atas usaha mereka. Datanglah ke Surau La Cottage untuk bertemu mereka.
...


عَنْ كَثِيرِ بْنِ قَيْسٍ قَالَ كُنْتُ جَالِسًا مَعَ أَبِى الدَّرْدَاءِ فِى مَسْجِدِ دِمَشْقَ فَجَاءَهُ رَجُلٌ فَقَالَ يَا أَبَا الدَّرْدَاءِ إِنِّى جِئْتُكَ مِنْ مَدِينَةِ الرَّسُولِ -صلى الله عليه وسلم- لِحَدِيثٍ بَلَغَنِى أَنَّكَ تُحَدِّثُهُ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- مَا جِئْتُ لِحَاجَةٍ. قَالَ فَإِنِّى سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- يَقُولُ « مَنْ سَلَكَ طَرِيقًا يَطْلُبُ فِيهِ عِلْمًا سَلَكَ اللَّهُ بِهِ طَرِيقًا مِنْ طُرُقِ الْجَنَّةِ وَإِنَّ الْمَلاَئِكَةَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا رِضًا لِطَالِبِ الْعِلْمِ وَإِنَّ الْعَالِمَ لَيَسْتَغْفِرُ لَهُ مَنْ فِى السَّمَوَاتِ وَمَنْ فِى الأَرْضِ وَالْحِيتَانُ فِى جَوْفِ الْمَاءِ وَإِنَّ فَضْلَ الْعَالِمِ عَلَى الْعَابِدِ كَفَضْلِ الْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ عَلَى سَائِرِ الْكَوَاكِبِ وَإِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الأَنْبِيَاءِ وَإِنَّ الأَنْبِيَاءَ لَمْ يُوَرِّثُوا دِينَارًا وَلاَ دِرْهَمًا وَرَّثُوا الْعِلْمَ فَمَنْ أَخَذَهُ أَخَذَ بِحَظٍّ وَافِرٍ »

Dari Kathir bin Qois, dia berkata, aku pernah duduk bersama Abu Darda’ di Masjid Damsyiq, lalu datang seorang lelaki yang lantas berkata, “Wahai Abu Darda’, aku bersungguh mendatangimu dari kota Rasul -sallallahu ‘alaihi wa sallam- (Madinah Munawwarah) kerana ada satu hadis yang telah sampai kepadaku di mana engkaulah yang meriwayatkannya dari Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam. Aku datang untuk mempelajari hadis tersebut. 
Abu Darda’ lantas berkata, "Sesungguhnya aku pernah mendengar Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, 
Barangsiapa menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan mudahkan baginya di antara jalan menuju syurga. Sesungguhnya malaikat meletakkan sayapnya sebagai tanda redha terhadap penuntut ilmu. 
Sesungguhnya orang yang berilmu dimintai ampun oleh setiap penduduk langit dan bumi, termasuk ikan yang berada dalam air. 
Sesungguhnya keutamaan orang yang berilmu jika dibandingkan dengan ahli ibadah adalah umpama perbandingan antara bulan di malam purnama dari bintang-bintang lainnya. 
Sesungguhnya ulama adalah pewaris para Nabi. Sesungguhnya Nabi tidaklah mewariskan dinar dan tidak juga dirham. Barangsiapa yang mewarisi ilmu, maka sungguh dia telah mendapatkan keuntungan yang besar.” (HR. Abu Daud no. 3641. Syaikh Al Albani mengatakan bahawa hadis ini sahih).

Baca artikel asal: Keutamaan Ilmu Agama
Catat Ulasan