Pages

Rabu, 25 Mac 2009

Bagaimana mencari kitab di DLMS?


Saya menerima emel dari seorang pelajar yang sedang mencari maklumat tentang Mu'rob fil Quran [معرب في القرآن]. Beliau telah pun mencarinya di DLMS [OPAC perpustakaan MEDIU], namun gagal menemui sebarang kitab dengan tajuk sedemikian. Setelah mengenalpasti maklumat yang diperlukan melalui proses temuduga melalui emel, saya mula membuat carian. Saya menjumpai beberapa maklumat berkaitan, lalu saya emelkan kepadanya maklumat-maklumat yang saya jumpa.

Kemudian, saya terima emel lagi dari beliau berterima kasih atas khidmat tersebut serta  beliau mengingatkan saya bahawa saya terlupa menjawab satu soalan yang pernah beliau ajukan sebelum ini.
Bagaimana caranya saya ingin mencari maklumat2 tersebut daripada DLMS?

Pagi ini saya membalas emel tersebut, lalu saya rasa elok juga kalau ianya dikongsi bersama antum. Mudah-mudahan ia bermanfaat. Berikut adalah emel saya kepada beliau.


--------------------------------------------------------------------------------------------------

Wa iyyaki

Semoga Allah memudahkan urusan anda juga ...

Untuk mencari maklumat tersebut, anda telah memberi saya tajuk المعرب في القرآن.
Saya juga tidak pasti samada ada atau tidak buku bertajuk sedemikian. Jadi, saya telah membuat carian di DLMS dengan kalimah berikut:
  1. المعرب في القران
  2. المعرب/معرب
Kedua-duanya tidak terdapat di DLMS. Kemudian saya cuba mencarinya di google dengan menggunakan kalimah-kalimah no.1. Terdapat banyak juga maklumat yang relevan, namun tiada satu pun yang menunjukkan bahawa adanya kitab dengan tajuk sedemikian. Jadi, sekarang saya memang pasti bahawa, tiada kitab berjudul sedemikian dalam internet.

Kemungkinan, tajuk tersebut adalah satu tajuk dalam sesebuah kitab atau satu isu yang ada dibincangkan dalam sesebuah kitab. Antara jumpaan carian digoogle tadi, ada maklumat yang mengatakan bahawa tajuk tersebut ada disebut dan dibahaskan dalam beberapa buah kitab. Jadi, dari situ, saya mula mencari kitab-kitab tersebut antaranya الإتقان.

Sekarang saya sudah dapat judul kitab, dengan itu saya kembali mencari di DLMS. Namun yang saya jumpa cuma kitab الإتقان. Untuk kitab lain, setelah pasti ianya tiada di DLMS, saya mencari ditempat lain melalui bantuan google. Lalu, saya jumpa kitab berikut dalam 4shared.com.

  1. المهذب فيما وقع في القرآن من المعرب = http://www.4shared.com/file/71578104/dcbe4bba/______.html
  2. شفاء الغليل فيما في كلام العرب من الدخيل = http://www.4shared.com/file/74013132/444471f9/Hayth_-_______.html?dirPwdVerified=107cc5eb

Demikianlah cara saya mencari rujukan tersebut. Perlu diingat, bukan semua kitab ada di DLMS.

Saya harap, ini menjawab soalan anda tersebut.










Tiada ulasan: