Pages

Sabtu, 28 Mac 2009

Bagaimana cara untuk kongsi bahan elektronik/digital di internet?


Jika antum perlu untuk berkongsi bahan dengan orang lain melalui internet, cubalah 4shared. Ia membenarkan antum "upload"kan bahan digital dari komputer antum ke internet dan sesiapa sahaja boleh "download" bahan tersebut melaluinya. Bahan yang diterima termasuklah fail berformat .mp3, .flv, .doc, .pdf dan sebagainya.

Selain 4shared, sebenarnya ada banyak lagi laman yang menawarkan perkhidmatan ini. Tetapi, saya selalu menggunakan 4shared. Antara sebabnya, belum ada masa untuk mencari dan menggunakan yang lain. Perkhidmatan ini dinamakan "file sharing". Jika antum ada masa luang untuk mencuba yang lain, taipkan saja "file sharing" pada enjin carian google.

Untuk fail-fail berformat .pdf .doc, .xls dan .ppt biasanya saya lebih selesa menggunakan "google docs". Bagi pelajar MEDIU, antum boleh menggunakan perkhidmatan ini melalui akaun emel pelajar antum. Klik pada perkataan -  المستندات - pada bahagian atas-kanan emel antum untuk menggunakannya. Kelemahannya, ia belum boleh menerima dokumen berformat .docx. Jadi, pastikan anda menukar format .docx ke .doc dahulu sebelum upload. Tukarkan dengan "save as..." dan pilih Word 97-2003 document [melalui microsoft word]. Perlu diingat, google docs hanya menerima dokumen bukan audio atau video [.rm, .mp3, .flv, .wmv dan lain-lain]




Tiada ulasan: