Pages

Jumaat, 30 Oktober 2009

Buku teks sekolah, Kementerian Tarbiyah & Pendidikan, Kerajaan Arab Saudi


Sudah 2 orang ustaz bertanya kepada saya tentang rujukan silibus pengajian sekolah sebagai panduan untuk silibus sekolah[aliran agama] mereka. Jadi saya rasa elok juga jika saya kongsikan ianya di sini.

Ketika saya tinggal di Lunas, Kedah, saya sering mengunjungi Dewan Pengajian Al-Qayyim atau Institut al-Qayyim di Mengkuang, Pulau Pinang. Di dewan tersebut selalu diadakan majlis-majlis ilmu dan di situ juga terdapat sebuat perpustakaan kecil untuk dewan tersebut. Menariknya, terdapat koleksi sejumlah buku teks sekolah Kerajaan Arab Saudi. Ada buku tauhid, fiqh, matematik, dan banyak lagi. Pendek kata, ia adalah buku-buku teks sekolah beraliran agama yang mana ada subjek-subjek pengajian islam dan subjek-subjek pengajian bukan pengajian islam. Saya pernah terfikir, buku-buku tersebut boleh dijadikan bahan kajian untuk silibus pengajian sekolah di Malaysia.

Jika bidang pengajian anda ialah bidang pendidikan, anda boleh membuat kajian penbandingan antara silibus pengajian Kerajaan Malaysia dan silibus pengajian Kerajaan Arab Saudi. Jika anda ingin menyediakan silibus untuk sekolah anda [aliran agama], anda boleh merujuk buku teks tersebut sebagai panduan. Jika anda memilih "Home Schooling" untuk anak anda, anda juga boleh merujuk pada buku teks tersebut.

Berita baiknya, buku-buku tersebut boleh anda dapatkan secara percuma dari laman web Perpustakaan Digital, Kementerian Tarbiyah & Pendidikan, Kerajaan Arab Saudi. Jika anda ingin merujuk buku tersebut dalam versi bukan elektronik, silalah lawati Institut Al-Qayyim.

 


Tiada ulasan: