Pages

Ahad, 14 September 2014

Moga Allah Menjaga Agamamu

[DOAKAN KEBAIKAN UNTUK SAHABATMU - KETIKA DIA HENDAK BERMUSAFIR]

‏ أَسْتَوْدِعُ اللَّهَ دِينَكَ وَأَمَانَتَكَ وَخَوَاتِيمَ عَمَلِكَ 
‘Astaudi’ullaha diinaka wa amaanataka wa khawaatima ‘amalik‘ 
Aku serahkan kepada Allah pemeliharaan agamamu, amanahmu, dan penutup amalanmu
 _________________________________________________________________ 

Ucapan di atas adalah satu doa untuk kawan yang akan bermusafir. Ia telah diajarkan oleh seorang sahabat bernama Abdullah bin Umar, radhiallah 'anhu: 

عَنْ قَزَعَةَ قَالَ قَالَ لِى ابْنُ عُمَرَ هَلُمَّ أُوَدِّعْكَ كَمَا وَدَّعَنِى رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- أَسْتَوْدِعُ اللَّهَ دِينَكَ وَأَمَانَتَكَ وَخَوَاتِيمَ عَمَلِكَ 

Dari Qoza’ah, dia berkata: Ibnu Umar, radhiyallahu ’anhuma, berkata kepadaku, “Kemarilah, akan kulepaskan pemergianmu sebagaimana ketika Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam melepaskan pemergianku (iaitu dengan doa), ‘Astaudi’ullaha diinaka wa amaanataka wa khawaatima ‘amalik‘ (Aku serahkan kepada Allah pemeliharaan agamamu, amanahmu, dan penutup amalanmu).” (HR. Abu Dawud, Syaikh al-Albani berkata: Hadis ini sahih dengan banyak jalannya, sebagiannya disahihkan oleh at-Tirmidzi, Ibnu Hibban, al-Hakim, dan adz-Dzahabi. Lihat Sahih Sunan Abu Dawud [7/353] software Maktabah asy-Syamilah)

Ketika bermusafir, agak sukar untuk kita menjaga agama kita. Jadi Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam telah mengajar kita supaya mendoakan agar Allah membantu sahabat kita menjaga agamanya. 

Baca artikel berkaitan di sini: goo.gl/FSQj0h

Tiada ulasan: