Rabu, 27 Mei 2015

Catatan Amalan Orang-orang yang Berbakti

كِتَابَ الْأَبْرَارِ



كِتَاب = kitab atau buku
الْأَبْرَار = orang-orang yang berbakti


Dua perkataan ini disebutkan dalam surah Al-Mutoffifeen, ayat 18. Dan ayat-ayat sekitarnya menerangkan sedikit tentangnya. Syeikh Abdullah Basmeih menterjemahkannya sebagai "kitab suratan amal orang-orang yang berbakti (dengan taat dan amal kebajikan)". 

Kitab catatan ini adalah satu anugerah istimewa yang disediakan untuk manusia pada alam selepas alam dunia, khas untuk orang-orang baik. Terdapat satu lagi kitab catatan yang dinyatakan dalam surah yang sama iaitu Kitab Al-Fujjar (كِتَابَ الْفُجَّار). Ia adalah untuk orang-orang fujjar. 

Keistimewaannya, ia nanti akan berada di satu tempat yang tinggi. Manakala tuan kitab pula akan berada dalam syurga menikmati nikmat-nikmat yang tersedia untuk mereka.


Terjemahan surah Al-Mutoffifeen (18-28):
( 18 )   Ingatlah wahai manusia! Sesungguhnya "kitab suratan amal" orang-orang yang berbakti (dengan taat dan amal kebajikan), adalah (didaftarkan) dalam" Illiyiin".
( 19 )   Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui, apa dia "Illiyiin" itu?
( 20 )   Ialah (tempat simpanan) kitab catitan yang jelas nyata,
( 21 )   Yang disaksikan oleh sekumpulan malaikat, yang didampingkan Tuhan di sisinya.
( 22 )   Sesungguhnya orang-orang yang berbakti (dengan taat dan amal kebajikan), tetap berada di dalam Syurga yang penuh nikmat:
( 23 )   Mereka berehat di atas pelamin-pelamin (yang berhias), sambil melihat (segala keindahan dan kemuliaan yang disediakan untuk mereka di situ).
( 24 )   Engkau dapat melihat pada muka mereka: cahaya nikmat yang mereka perolehi.
( 25 )   Mereka diberi minum dari satu minuman yang termeterai bekasnya,
( 26 )   Meterainya kasturi; - dan untuk (memperolehi nikmat kesenangan) itu hendaknya berlumba-lumba mereka yang ingin merebut kelebihan dan kesenangan;
( 27 )   Dan campuran minuman itu adalah dari "Tasnim":
( 28 )   laitu mata air yang diminum daripadanya oleh orang-orang yang di dampingkan (Tuhan di sisiNya).


Semoga kita tergolong dalam golongan yang mendapat Kitab Al-Abraar ini. Ameen.

Catat Ulasan