Rabu, 27 Mei 2015

Bolehkah Bertemu Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wa Sallam Secara Sedar?

Soalan dari Puan Sri: Assalamualaikum... adakah kita boleh bertemu Rasulullah saw secara sedar ataupun mimpi?

Jawapan:

Wa'alaykum As-Salam.
Puan Sri. Bertemu Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam, secara sedar di sebut juga Yaqazah. Manusia zaman kita adalah mustahil untuk bertemu dengan baginda sallallahu 'alaihi wa sallam. Kumpulan Al-Arqam pernah dikatakan menyeleweng salah satunya kerana meyakini hal ini. Berikut adalah keterangan dari laman web Jakim tentang isu Yaqazah Kumpulan Al-Arqam: http://www.islam.gov.my/sites/default/files/menjawab_dakwaan_yaqazah_sesat_jemaah_al-arqam.pdf

Manakala, bertemu Baginda sallallahu 'alaihi wa sallam secara mimpi, ia tidak mustahil, dan terdapat hadis sahih yang menunjukkan hal ini. Cumanya, dalam penerangan ulama tentangnya, mereka ada menyebut bahawa syaitan boleh juga masuk dalam mimpi dan menyamar sebagai Nabi. Dengan sebab itu, perlu diperiksa ciri-ciri bentuk badan dan wajah Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam dengan hadis-hadis sahih yang menerangkan tentangnya, seperti yang terdapat dalam Kitab Syama-il Muhammadiyah. Isu ini juga pernah dijelaskan oleh Syeikh Abdurrazaq Al-Badr dalam syarah beliau ke atas Kitab Syama-il Muhammadiyah Karya Imam At-Tirmizi.

Dari Abu Hurairah radhiallahu’anhu bahwa Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
من رآني في المنام فقد رآني فإن الشيطان لا يتخيل بي

“Siapa yang melihatku dalam mimpi, dia benar-benar melihatku. Kerana syaitan tidak mampu meniru rupa diriku.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Wallahu a'lam.
Catat Ulasan