Pages

Khamis, 30 Julai 2015

Tidak sah solat, jika ada najis pada tubuh badan


Allah berfirman:
وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ
"dan pakaianmu, maka bersihkanlah" (Al-Muddaththir:4)

Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam pernah bersabda, 
 أكْثَرُ عذابِ القبْر مِن البَوْل
" Azab kubur yang paling banyak adalah dari air kencing". (riwayat Ibn Majah, no. 283; dinilai sahih oleh Al-Albani)

Dua dalil dari Quran dan Sunnah tersebut dan banyak lagi dalil yang lain yang menunjukkan wajibnya kita mehilangkan najis dari diri kita.

Selain itu, hadis Abi Sa’id Al-Khudri, radhiallahu ‘anhu, beliau berkata,
 بينما رسولُ الله -صلى الله عليه وسلم- يُصلِّي بأصحابِه، إذ خَلَع نعليه فوضعهما عن يسارِه، فلمَّا رأى ذلك القومُ: ألْقَوا نِعالهم، فلمَّا قَضَى رسولُ الله -صلى الله عليه وسلم- صلاتَه قال: ((ما حمَلَكم على إلْقائِكم نِعالَكم؟))، قالوا: رأيناك ألقيتَ نَعْلَيْكَ فألْقَيْنا نِعالَنا، فقال رسولُ الله -صلى الله عليه وسلم-: ((إنَّ جِبريلَ أتاني فأخْبَرني أنَّ فيها قَذَرًا
"Ketika Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam sedang solat bersama sahabatnya, tiba-tiba baginda menanggalkan alas kakinya lalu diletakkan di sebelah kirinya. Maka apabila orang-orang melihat perkara tersebut, mereka pun menanggalkan alas kaki – alas kaki mereka. Apabila selesai solat, baginda bertanya, apa yang membuatkan kalian menanggalkan alas kaki kalian? Mereka berkata, “Kami melihat kamu menanggalkan alas kakimu lalu kami pun menanggalkan alas kaki kami.” Lalu Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Sesunguhnya Jibril telah datang kepadaku lalu dia memberitahuku bahawa padanya (alas kakiku) ada najis.” (Riwayat Abu Daud, no. 650) 
Sila rujuk: Ringkasan Hukum Najis-najis (ملخص أحكام النجاسات).

Majoriti ulama berpendapat bahawa sesiapa yang solat sedangkan dia membawa sesuatu yang najis, maka solatnya tidak sah. Sila rujuk: al-Mughni (1/403) dan al-Majmoo' (3/157)  (Fatwa Islam Question and Answer, No. 101176).

 

Tiada ulasan: